homemade ice-cream..!

assalamualaikum..smile..


Seorang sahabat bernama Jahimah pernah datang menemui Nabi saw. lalu berkata: Wahai Rasulullah, aku ingin ikut berjihad, dan aku datang kepadamu untuk meminta pendapatmu. Nabi saw. bertanya, “Adakah engkau masih mempunyai ibu ?” Jahimah menjawab: "Ya, masih ada". Nabi saw. berkata, “Hendaklah engkau menjaganya kerana sesungguhnya syurga itu di bawah kakinya.” (HR. an-Nasa`i, sanadnya hasan)


tahukah anda bahawa saya merupakan penghuni kolej kediaman maidam universiti sultan zainal abidin..dan saya juga mempunyai seorang kakak yang berkongsi resepi..

ini adalah bahan-bahan diperlukan untuk buat homemade ice-cream ini..

1. sebiji telur
2. dua sudu besar ovelette
3. sepenutup tudung esen vanilla
4. setin susu cair
5. suku tin susu pekat
6. serbuk koko milo
7. chocolate chip


tetapi aku telah menggantikan nombor 3 dengan perisa coklat..dan menggunakan serbuk koko sebagai nombor 7..

cara-cara membuatnya senang iaitu campak semua bahan-bahan mengikut turutan nombor satu sehingga enam..semuanya harus kena blend..tapi disebabkan tinggal di asrama, kami menggunakan cara manual..dan nombor tujuh sebagai hiasan..


bolehlah masukkan dalam peti sejuk sambil berdoa ianya akan menjadi aiskrim..

p/s: ini kerja orang lelaki yang tinggal di asrama..

BAIK DIJADIKAN TELADAN
BURUK DIJADIKAN SEMPADAN

Comments

Popular posts from this blog

MBBS UniSZA..!

housemanship at hospital kulim..!

medical student di hospital kulim..!