kenangan yang sangat manis..!

assalamualaikum..moga hari kalian indah belaka..
Nabi Muhammad saw. bersabda: “Seseorang itu tidak dikira benar-benar beriman hinggalah dia meninggalkan penipuan yang bertujuan untuk bergurau dan meninggalkan berdebat walaupun dia membawa kebenaran”. [HR Ahmad dan At-Thabrani].


sebelum apa-apa, cuma nak cakap yang housemate aku ada masakkan ini sebagai tanda kesyukuran JPA dah masuk hari itu..sedap..ada yang nak berkenalan dengan dia..?

sebelum pergi ke agenda utama, izinkan saya buat iklan sebentar..iklan ini mengenai rules yang patut dipatuhi apabila kita meng-explore handphone orang lain..


rule number one..you are not allowed to open inbox pemilik handphone tersebut..


rule number two..also not allowed to open gallery to look for images or videos or etc..


rule number three..if you want to break rules above, please do ask for permission..


iklan sudah habis..untuk post kali ini, suka aku untuk menulis mengenai my 4th posting..paediatrics I di mana selepas ini aku ringkaskan menjadi paed..

sangat excited untuk masuk posting ini selepas membaca cerita di sini dan juga di sinun..itu kisah mereka..jom pulak baca kisah pengalaman aku kat dalam paed ni..jom..


my 1st case i clerk and present was bonchial asthma..mak adik itu adalah seorang guru..mak dia pulak yang clerk aku balik..spm dapat berapa..? dulu sekolah mana..? kenapa ambik medic..? mak bapak suruh ke..? kenapa tak ambik engineer..?


on my 1st day of oncall clerk seorang patient je..pastu masa dihabiskan dengan main..sangat geram tengok yang chubby-chubby ni..rasa macam nak bagi penumbuk laju-laju..
pastu boleh pulak mak cik-mak cik cakap kat aku..doktor yang mari nak tanya soalan pun kurus..jaga badan ke doktor..aku seperti biasa gelak plastik to show that ianya lawak..haha..itu lawak..bergosip ye malam-malam mak cik-mak cik..
on hari ketiga posting jugak seorang postingmate aku cakap kat aku depan-depan..kenapa amir nampak macam terpinggir..then aku pun hanya mampu buat muka kosong je lah..terpinggir sangatkah aku..?
during my 2nd case presentation, tetiba pulak sebak waktu nak present the social history..patut berada di tempat aku..
my supervisor was head of department..seriously..i love him..suka style dia..walaupun tak dibenarkan follow his ward round tapi pengalaman sekali kelas dengan dia sangat wow..
dalam paed, aku jugak berkesempatan clerk kes anak yang menjadi mangsa masalah sosial parents..ada yang being abused..quite few numbers are retroviral disease positive..


paling tabah dapat melihat parents yang menjaga anak who is syndromic..sangat berat ujian itu..


visiting lecturers in paed sangat best..banyak belajar untuk berlakon and impressed the examiner..paling jealous mereka ini kelihatan sangat-sangat awet muda..


apa-apa pun aku telah buat seorang visiting lecturer ini irritable for not plotting the growth chart..huh..i am sorry doctor..


lepas tu doctor itu memberi kata-kata semangat kat semua orang how she feels doing paed..neurologist some more..dia sebenarnya telah membuatkan aku untuk put on interest on being paediatrician..hmm..


duit seposen ini aku dapat dari seorang visiting lecturer..adakah sebab aku buat muka seposen..


benda paling lawak terjadi sepanjang posting ini ialah apabila seorang postingmate aku telah tersadung kaki seorang visiting lecturer yang membuatkan prof itu hampir terjatuh..aku cover gelak..


minggu paling best sekali dalam paed semestinya the 1st week..tak tau pasai pa..sangat enjoy dikelilingi budak-budak..


bila nak dekat exam, roommate aku nak doakan aku dapat a case of tetralogy of fallot..then aku suruh dia tarik balik dan tukar doa..tolong doakan dapat case asthma..


mari bercerita mengenai exam pulak..

start with multiple choice questions yang aku kira sangat susah..soalan visiting lecturers..paling susah so far in comparison with my previous postings..


followed by modified essay questions yang aku kira sangat senang..betul tak posting mates..mengaku je lah yang korang semua pun boleh jawab dengan jayanya..


in the evening we have this OSCEs yang aku kira hmm just ok..i love you prof..really love you..a very much thank you for your help..
the next day..long case..still remember during my medical posting i got a case of acute exacerbation  of bronchial asthma secondary to upper respiratory tract infection..still remember..?
and for this paed posting, i got a case of acute exacerbation  of bronchial asthma secondary to upper respiratory tract infection..aik..sama je..jadi pakar asthma la aku lepas ni..


for the second time aku rasa sangat-sangat happy finishing long case..terasa mahu peluk examiner aku itu..dan tak terasa pun nak peluk patient aku itu..


sebab patient aku irritable..baru nak bukak baju dah nak start menangis..pesan lecturer, if patient cry, you don't cry..apa-apa pun semoga cepat sembuh adik..


doing paed..dan ianya kenangan yang sangat manis..apa macam, manis tak entri aku kali ini..? hehe..

p/s: all in all, in paed, i learnt to appreciate being a parent eventhough banyak masa lagi amir untuk ke situ..

BAIK DIJADIKAN TELADAN
BURUK DIJADIKAN SEMPADAN

Comments

Popular posts from this blog

MBBS UniSZA..!

housemanship at hospital kulim..!

medical student di hospital kulim..!