ortho 1..!

assalamualaikum, kawan-kawan..

Rasulullah SAW. bersabda,"Sesungguhnya Allah tidak akan menerima amal kecuali amal yang dilaksanakan dengan ikhlas dan dilakukan semata-mata untuk mengharap redha Allah. (HR Abu Daud dan An-Nasa'i)

aku tau macam mana nak hilangkan post exam trauma aku ni..cepat-cepat keluarkan result..tapi tak tahu lah kalau post exam trauma bertukar menjadi post result trauma pulak..lupakan sebentar..jom aku nak menulis pasal apa yang aku buat sepanjang 2nd posting aku ni..jommm (ramai-ramai ye)..

2nd posting aku ialah orthopaedics 1 (selepas ini aku ringkaskan menjai ortho 1)..apa-apa pun aku enjoyed doing this posting compared to previous one..kenapakah amir (aku tau ramai yang concern pasal aku haha)..?
berkenalan dengan prof-who-thought-to-be-awesome-but-actually-troublesome..aku memang student terlampau..
1st posting dulu berkenalan dengan si isteri..this 2nd posting berkenalan pulak dengan si suami..sekarang baru aku paham why they get married..they completing each other..so sweet..
aku dapat supervisor yang sangat-sangat super awesome..tak percaya hampa tanya azwa & staph aureus stephanie..kenapa dia awesome (sila buat muka nak tahu)..?
sebab dia sangat motile..even highly motile than clostridium tetani..kalau jalan lambat nanti dia kata kura-kura..
dia telah ajar aku untuk bangun awal setiap hari bekerja sebab ward round dia start at 7.15am..ye sorang-sorang keluar dari hostel pukul 7.00am di kala orang lain baru nak gosok gigi..
dia akan ajak anak-anak dia ikut dengar talk yang dia nak bagi kat staf dia..siap introduce lagi kat audience, "this is my medical students"..hehe..kembang kempis sebentar..
sepanjang dengan dia, kami anak-anak dia berpeluang masuk intensive care unit yang adult as well as paediatrics..perlu ke tulis amir benda ni..? perlu to show that we are care..
tapi yang tak boleh lupa bila aku dapat mesej berbaur ugutan dari dia yang membuatkan aku terpaksa tukar tiket balik kampung..papa jahat (sambil koyak-koyak tiket atas katil dan lambung ke ceiling yang banyak asbestos tu)..
waktu posting ni jugak aku berpeluang tengok all junior doctors present case la..present seminar la..aku pun berangan la sebentar macam mana la rupa aku nanti jadi houseman..apa-apa pun i want to be a safe doctor..cukup..

sepanjang kat ortho, minggu paling best sekali semestinya minggu infection..sebab aku dapat jumpa balik kawan-kawan lama aku dulu seperti staphylococcus aureus, neisseria gonorrhea, haemophilus influenza, clostridium perfringens..dan untuk posting ini, aku sangat rapat dengan pseudomonas aeruginosa..di mana-mana sahaja dia muncul..hehe..
paling menyanyat hati bila tengok case seorang adik ni yang lahir dari masalah sosial parents dia..air mata bergenang sebentar..
bila clinic paediatrics ortho, paling geram bila tengok baby yang sangat-sangat tembam..rasa macam nak bagi penumbuk laju-laju kat pipi dia..
antara experience lain ialah aku clerk seorang patient yang bekerja sebagai money lender..ah long..aku ni angah je..
long case aku hari tu dapat case seorang adik accident yang tak ada banyak benda pun boleh examine..mungkin sebab tu lah examiner aku yang malignant tu tembak aku dengan soalan yang bertubi-tubi..aku cedera parah time tu..nasib baik ada ayah adik tu rawat luka aku..
selesai sudah 2nd posting..harap result exam aku tak mengecewakan..macam aku cakap awal-awal tadi..aku enjoyed doing ortho than o & g..walaupun hidup di ortho ni penuh dengan lakonan sebab aku nak tackle hati budi pensyarah aku..ye lah, tak nak lah dapat markah attitude paling rendah lagi..

sangat looking forward for the next posting..sangat-sangat..

p/s: all in all, in ortho 1, i learnt to appreciate my limbs (although they look wasted)..

BAIK DIJADIKAN TELADAN
BURUK DIJADIKAN SEMPADAN

Comments

  1. hahahahah..

    wei aku ni plak msk OnG...sila bg kata2 smgt n nasihat wokeh????

    ReplyDelete
  2. Bad attitude ni time o&g..mana lyk bg nasihat..huhu..jgn risau korg smua msti booleih (slang mamat pakistan itu please)..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

MBBS UniSZA..!

housemanship at hospital kulim..!

medical student di hospital kulim..!