housemanship so far..!

Assalamualaikum. Hai.




When your bosses started to give the during-my-time speech, aku rasa macam nak suruh shhh dengan tapak kaki. Memang ini makan dia. Haha.




Being a houseman, I found myself as a maid of the ward. Sebab semua kerja kena buat. Tambah-tambah bila kau ada staff yang pemalas nak mampus. Sila meninggal.




Kau berada dalam hierarki paling bawah sekali. Walaupun kau cuba nak mendaki untuk berada di atas, they are always people who will demotivate you seolah-olah mereka lahir terus jadi pandai. Padahal mereka dulu pun bodoh jugak awal-awal time baru start kerja.




Kau nak mintak tolong dengan colleague kau pun, mereka juga ada stress masing-masing. Mereka juga busy. Dan kau end up belajar untuk cope seorang diri.




Sometimes kau menjadi bahan makanan when group of people talking sarcastically about you when you cannot answer to questions or did a simple mistake.




Then when you have a very fussy patient or relative you feel like you want to throw all the drips available in your ward stat at their face. Bila aku review kau cakap lain, bila bos aku datang round kau cakap lain pulak.




If your boss garang is fine. But yang aku tak boleh terima when your staff pun tinggikan suara kat kau. Memang aku tinggikan balik. It is not that we force them to respect us but we earn their respect.




Jadi housemen ni, selalu sangat tengok betapa indahnya pekerja-pekerja office hour yang lain. Tambah-tambah bila ada waktu rehat untuk pergi makan. Itu pun mereka masih tak bersyukur dan pemalas buat kerja.




Actually I am having depressive episode and anxiety. Could not functioning well in this current posting. I took so much leaves and even missing in action. Got to be extended soon.




Moral of the story is kalau takut dilambung ombak, jangan berumah di tepi pantai.




Then bila ada ombak yang mendatang, pandai-pandai la kau bawa diri. Tapi ombak yang selalu datang kat aku ialah ombak rindu. Hiks.




Dulu zaman belajar aku ingatkan yang post exam sleep itu is the best sleep ever. No. It is now post call sleep.




Bila dah berada di atas nanti, jangan sesekali lupa yang kita dulu bermula dari bawah. Teach your juniors. Jangan jadi bodoh sombong. Aku tak nak jadi macam those people yang kerek nak mampos seolah-olah they never undergone housemanship.




Even so, masih ada lagi segelintir boss kau yang baik dan mengajar housemen. They are angels. So be like them when you are becoming a boss soon.


THANK YOU

Comments

Popular posts from this blog

MBBS UniSZA..!

housemanship at hospital kulim..!

medical student di hospital kulim..!